Ghid de cumpărături

La cumparaturi - foto de Lusi (SXC), prelucrata de Florin Florea

La cumparaturi - foto de Lusi (SXC), prelucrata de Florin Florea

Din când în când vine vremea să facem cumpărături, din cele speciale, ocazionate de o nevoie sau pur şi simplu de o sumă de bani pe care vrem s-o investim, să ne facem o plăcere. Mă gândesc în special la cumpături legate de computer şi dispozitivele conectabile. Ce facem? Mergem direct la magazin? Cum alegem produsul potrivit? Cel mai ieftin? Cel care e la ofertă?

Nu ştiu cum fac alţii dar eu prefer să mă informez întâi. Întreb un prieten, caut pe net, care sunt caracteristicile (features), care sunt performanţele, mă gândesc la ce am eu nevoie de dispozitivul respectiv, ce performanţe mă interesează mai tare la el. Uneori nu ştiu prea multe despre produsul ce urmează să-l cumpăr. Cum funcţionează, care e mai bun pentru ce am eu nevoie?

Un cunoscut m-a intrebat ce imprimantă să-şi ia. I-am scris aproximativ lucrurile astea şi m-am gândit că poate fi util şi altora.

Informare / Familiarizare.
În primul rând trebuie aflate cât mai multe despre produsul / dispozitivul respectiv. Cum funcţionează, pe ce principii / technologii se bazează. Care sunt mai bune şi în ce situaţii, cum e cu eventualele consumabile (dacă se găsesc şi ce preţ au).
Când mi-am cumpărat primul aparat foto digital (prin 2000-2001) nu ştiam mare lucru despre varianta digitală a aparatelor foto. Şeful meu din Austria avea unul cu care fotografiam de zor. Ştiam, în mare, cum funcţionează un scanner dar despre captatorul aparatului foto nu prea. Ideea e că am căutat pe net dar nu orice, ci mai degrabă un ghid al cumpărătorului. Am dat peste unul foarte grozav care m-a lămurit foarte bine.

Acolo scria toate lucrurile la care să fiu atent atunci când cumpăr aparatul foto, cum funcţionează, care sunt tehnologiile în domeniu, care sunt performanţele şi mai ales care sunt preţurile. Eram cel mai bun „salesman / buyer”, foarte bine pregătit.

Din păcate nu mai ştiu cum îi spunea site-ului sau care e adresa (Url). În schimb am descoperit acum, pentru cunoscutul meu, un site care e foarte asemănător.

Ghid de cumpărături (Consumer Reports)

Ghid de cumpărături (Consumer Reports)

Link spre:Consumer Reports.org

Dacă vreţi să vă lămuriţi cum stă treaba cu vreun aparat, căutaţi acolo. Orice aparat. E drept că e posibil să mai fie şi alte site-uri utile dar ăsta e cel pe care k-am găsit cel mai repede şi chiar mi-a plăcut multitudinea de informaţii pe care o cuprinde (cel puţin la imprimante pentru cunoscutul meu). Nu am nici o legătură cu ei aşa încât mi-am pus un bookmark pe blog pentru cazurile viitoare.

Informare / Modele
E pasul cel mai dificil. Ce modele există pe piaţă? Cât sunt de accesibile ca locaţie şi preţ? Ce performanţe au?

Din câte am observat lucrurile evoluează către preţuri accesibile pentru performanţe bune dar cu mai puţine opţiuni. Aproape orice aparat care are şi performanţe şi multe opţiuni e mai scump. De multe ori e performant în câte o direcţie şi mai slab în alta. Când mi-am ales aparatul foto avea o mulţime de plusuri (performanţe) la lucrurile care mă interesau dar în mod macro nu se apropia la mai mult de 16 cm. Ăsta era sacrificiul. E drept că nici nu avea cum să se apropie mai mult, cu un obiectiv de la 20 la 200. Deci am ales răul mai mic.

Ideea e că nu-i deloc uşor să decizi care e cel mai bun pentru ce vrei să faci cu el. În plus sunt foarte multe modele pe piaţă şi trebuie găsită marja de preţ în care te încadrezi cu bugetul. Apoi luat la rând şi comparat. Pentru aparate foto mai sunt şi site-uri dedicate (Steve Digicam, Digital camera review, DC Resources etc)
în care poţi face comparaţie între 2-3 modele.

Nu e rău ca în etapa asta să căutaţi pe forumuri, ce zic cei care au cumpărat deja modelul respectiv. Unii sunt nemulţumiţi iar alţii fericiţi. Unele produse se strică mai repede, etc.

Informare / preţ
Apoi urmează căutarea magazinului de unde îl poţi cumpăra. Preţurile pot varia destul de mult aşa încât e un motiv de alte căutări.

Cumpărare
E ultimul pas dar ideal e să probaţi la cumpărare, asta dacă nu mergeţi pe varianta online. Eu prefer să-l văd în mână. Verificaţi să aibă garanţie, e foarte important.
Am rămas uimit când mi-am cumpărat un mini trepied pentru fotografiat de aproape (are vreo 30-40 cm inălţime) şi era destul de ieftin, dar avea garanţie 5 ani. E drept că între timp i s-a terminat garanţia, dar el e încă OK.

Cam asta e.
Sper să vă fie util.

Lasă un răspuns

