Design-ul în perioadă de criză

To design înseamnă a proiecta. Designul nu înseamnă înfrumuseţare.

foto alb-negru de pe net

Artistul produce obiecte nefuncţionale dar frumoase.

duotone - Florin Florea (florinf)

Designerul răspunde unor nevoi, iar pentru asta caută soluţiile cele mai bune pentru problema ce trebuie rezolvată. Designerul lucrează în echipă cu alţi meseriaşi. Din munca în colectiv şi schimbul de idei rezultă cele mai bune soluţii la problema dată.

Einstein spunea că perioadele de criză sunt utile pentru că sunt perioade de creativitate. E adevărat că atunci când poţi face orice că se va vinde chiar şi scump nimeni nu ar fi prea creativ dar dacă bugetul ar fi limitat e nevoie de idei pentru a găsi cea mai bună soluţie de rezolvare a problemei.

Am mai trecut prin perioade din astea. Am mai făcut din nimic tot felul de lucruri. E drept că aştia suntem la vârsta a doua. Cei tineri nu au mai prins, până acum, perioade de greutăţi.

barca de hartie

Câţi mai ştiu astăzi să facă o bărcuţă?

Cu ceva timp în urmă făceam avion de hârtie finuţului meu şi pocnitoare şi ne jucam veseli chiar dacă navetele Lego StarWars erau pe dulap, sau solniţa ce poate fi folosită şi ca păpuşă vorbitoare şi care a distrat-o de minune pe nepoţica mea deşi nu era Barbie. Erau lucruri pe care le învăţasem în copilărie şi care ne distrau pe vremuri. Sunt lucruri care nu s-au mai făcut prin şcoli sau în pauze.

Oarecum la fel se întâmpla şi în alte domenii. Ca artist (absolvent de liceu de artă) nu era o problemă să ne facem / coasem genţi sau pantaloni după modelele noastre şi care erau unicate precum cele de la Fondul Plastic, create de alţi artişti, mai mari.🙂

duotone - florinf Florin Florea

Am avut şi vremuri când lucrările de design grafic tipărite trebuiau să se încadreze în bugete mici şi totuşi nu arătau rău. În vremea fotografiei pe film mulţi ştiau să developeze filme şi să facă fotografii alb-negru. Exista şi fotografia color dar era mult prea complicat pentru a putea face pozele în baia de acasă. Cu toate astea fotografia alb-negru era considerată artistică. Oare de ce? De ce era mai tare decât cea color? Poate pentru că erai limitat la doar alb şi negru, doar griuri, doar lumină şi umbră. Nimic altceva nu conta decât felul în care era surprinsă lumina realităţii încadrate astfel încât să evidenţieze centrul de interes compoziţional. Era grafic, era redus la esenţă, era artistic.

foto alb negru de pe net

E ciudat cum, după ce lucrurile explodează în posibilităţi şi direcţii noi şi tot felul de SF-uri devin realităţi, apare câte o perioadă de restrângere şi constrângeri şi de reîntoarcere la esenţă, la lucrurile cu adevărat importante. Creativitatea e solicitată mai mult atunci când există limitări. Un lucru bine făcut îşi va face treaba. Prin anii ’30 Raymond Loewy spunea că „urâtul se vinde prost”. Un lucru care e bine făcut şi îşi face treaba pentru care a fost creat (indiferent de domeniu) va reflecta frumuseţea interioară a funcţionalităţii perfecte. Va aduce câştig proprietarului şi va fi apreciat.

Indiferent de domeniul în care designul e implicat, e nevoie de o reîntoarcere la esenţă, la simplitate, la funcţionalitate (un Bauhaus Renăscut şi studiat precum renascentiştii studiau Antichitatea şi o luau ca referinţă pentru lucrurile lor).

bauhaus

Cel mai ciudat, deşi poate nu degeaba, e că Bauhaus-ul a fost în 1919-1933, adică aproximativ pe criza trecută (1929-1939) şi era nevoie de lucruri simple şi funcţionale. Ea a urmat perioadei Art Nouveau (Secession sau Jugendstjl) de la începutul secolului XX şi caracterizată prin bogăţie de decoraţiuni organice, inspirate din natură, multe obiecte din metale preţioase, pietre preţioase folosite, opulenţă şi lux. Perioadă frumoasă şi cu multe lucrări admirabile rămase de atunci, inclusiv în arhitectura oraşelor noastre.

Art Nouveau

Form follows function (funcţia determină forma – susţine funcţionalitatea).
Less is more (mai puţin e mult – susţine simplitatea).
Două sloganuri utile pentru perioada aceasta.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s